Tommy Malm är en flitigt anlitad produktionsledare i den västsvenska filmvärlden. För oss var han intressant i första hand för sitt arbete som location manager eller platshanterare i filmen The House that Jack Built av Lars von Trier. I vår mötesserie om Lars von Triers filminspelningar i Dalsland har vi börjat med att diskutera innehåll och budskap i Dancer in the Dark (1999) och The House that Jack Built (2017) och där har von Triers förmåga att röra upp känslor och tankar granskats med både uppskattande och kritiska förtecken.

När Tommy Malm kom för att berätta om sitt arbete med von Triers dalslandsinspelningar var det framför allt två saker som var i fokus. För det första, ganska naturligt – vad är Dalslands bidrag specifikt i dessa filmerna och vad är det i vårt landskap som utgör dragningskraft för von Trier och andra filmskapare. För det andra ville vi veta mer om hur processen ser ut, när olika platser väljs ut och när man ger dem en plats i filmens handling och konstnärliga uttryck.

Tommy Malm har en rik erfarenhet av filmarbete att ösa ur. Samarbeten med filmskapare som Mats-Helge Olsson, Billie August, Vincent Paterson sveper förbi i Tommys exposé över arbetsprocesser och problemlösning i platshanteringens vardag. Allt från Russian Terminator (1989) till TV-serien Lyckoviken ligger i Tommys omväxlande palett av tidigare och pågående erfarenhet.

Processen att skaffa fram inspelningsplatser börjar med fingertoppskänslig läsning av manus för att riktigt inympa berättelsens känsla och stämningar i medvetandet. Det låter som en lång process med samtal och djupdykningar i storyns hjärta samtidigt som ekonomi och logistik med skådespelares och alla inblandades splittrade agendor skapar tidspress. Tommy måste alltså under viss brådska göra sig till ett känselspröt för regissörens idé i sitt sökande efter talande platser. 

För Tommy Malm är Dalsland ett talande landskap. Han jobbar förvisso i Göteborgs stadsmiljöer, i Bohusläns fiskelägen, i Bollebygdens småindustrisamhällen. Bland dessa talar Dalsland på sitt eget sätt. Att scouta platser innebär att skapa personliga kontaktnät. Man pratar med en lokal kulturchef, med industrifolk och man söker upp hembygdsföreningens ordförande, som ofta älskar bortglömda platser och brinner för att ge dem nytt liv. I Dalsland finns en fd kulturchef i Åmål, en lokalhistoriekunnig affärsidkare i Gustavsfors, en kulturälskande motorentusiast i Dals Långed alla med egna mångfacetterade kontaktnät. Den vägen hittar Tommy platser som andas den rätta känslan. Och det gäller att vara närvarande och vaken, för helt oförhappandes passerar några ovidkommande personer förbi, man snappar upp ett ord som man fastnar för, och att fånga en person och ett tillfälle i flykten kan öppna dörren till ovärderliga gömda miljöer. 

I The House that Jack Built gav verkstadslokalen vid Skåpafors Folkets Hus dubbel utdelning. En lokal som för handlingen framåt och placerar huvudpersonen Jack i en social men samtidigt enslig kontext, och som bakgrund till Jack, Skåpafors Mosse med sina avlövade björkstammar som en ridå som betonar ensligheten och en grå känsla av grundläggande likgiltighet. 

De sluttande ängsmarkerna ned mot sjön Edslan i närheten av Strand är en plats vars senhöstkänsla speglar en tomhet i Jacks strävan att bygga något meningsfullt. Skogsvägarna mellan Skifors och Svarttjärn där Jack träffar sitt första offer svarar starkt mot filmens känsla av ödslighet i de mänskliga relationerna.

Tommy Malm uppfattar förstås andra stämningar och röster som kan höras i dalsländska platser. Ett drömprojekt för honom skulle vara att skapa film som utgår från platserna själva. Att känna in de berättelser, stämningar och röster som platser i Dalsland själva erbjuder och att gestalta det filmatiskt. Men det ligger i framtiden för denne man med fingertoppskänsla för miljöer.

I tisdagens möte deltog också bland andra filmforskaren Jenny Jansdotter från Karlstads Universitet. Hon kommer som föredragshållare till vårt arrangemang i denna mötesserie i Bengtsfors nästa tisdag – 7:e december. Hon kommer då att ge inblickar i kopplingarna mellan plats och film med utgångspunkt från sin filmgeografiska forskning.