Tatiana Pismenskaya: Föreningens projektledare, workshopledare och regissör.

Tatiana Pismenskaya, projektledare
Här i smideskonstnären Ivan Dahlstrand Kamiyasus smedja på Innovatum i Trollhättan

Ryskt barn har många namn. Tatiana blir Tania och hennes nyfikenhet på livet gör henne både seriös och lekfull. Tania har arbetat i Ryssland som folklivsforskare vid Vita Havet.  I sin  hemstad Arkhangelsk var hon 1986 – 88 regiassistent och ansvarig samordnare för den  årliga stadsfestivalen, och för stadsfestivalen i Vesjegonsk var hon regissör och manusförfattare 1989 – 91. I den ryska Folketshusrörelsen jobbade hon som teaterregissör under Sovjettiden och efter Glasnost som hotel manager, dramapedagog och regissör i rehabilitering av patienter på mentalsjukhus i St Petersburg.

Sen 2008 bor Tania i Sverige. Här har hon gått den långa vägen genom KOMVUX och SFI där hon lärt sig svenska och studerat retorik, naturvetenskap, samhällskunskap, psykologi, sociologi, filosofi och etik, historia, och etnicitet/kulturmöte. 2017 var det dags för Tania att göra sig anställningsbar som kulturarbetare på den svenska arbetsmarknaden och hon påbörjade då sin utbildning till internationell kulturprojektledare på Kulturverkstan i Göteborg. 2018 var hon aktiv i bildandet av Kulturföreningen Strömmar i Dalsland. Där startade hon upp verksamheten med ett teaterprojekt, ett kombinerat foto- och integrationsprojekt och en utställning i samarbete med lokala Frivilligcentralen i Bengtsfors. Under tiden genomförde hon den tvååriga utbildningen i Göteborg med examen 2019. Sitt examensarbete gjorde hon som praktik på ABF i Bengtsfors och Åmål. Resultatet – en utställning och performance, som gestaltade flyktingars livsresa över Medelhavet till ett liv i Dalsland – blev också en ingång i hennes anställning som projektledare i Kulturföreningen Strömmar i Dalsland.

Som anställd i Strömmar i Dalsland har Tania under 2019 genomfört ett teaterprojekt i samarbete med ABF och Billingsfors Teatersällskap. Där skapade hon tillsammans med föreningens medlemmar ett sagospel ur den dalsländska sagotraditionen. Med en ensemble av amatörer i åldrarna 9 till 83 uppfördes tre föreställningar: På anrika Friluftsteatern i Billingsfors den 2 augusti i samband med Bengtsfors Kommuns Kulturvecka, på Folkets Park i Bengtsfors vid Parkens 90-årsjubileum den 24 augusti, samt i Dalslands Konstmuseum vid Upperuds ljusfest den 23 november. I samarbetet med Billingsfors Teatersällskap ingick också två performanceevent i slutet av oktober, med inslag av skräckhistorier och magi.

I december 2019 tog Tania initiativ till ett hälsoprojekt som påbörjades med en kreativ konstworkshop och sedan utvecklades till ett pilotprojekt i samarbete med Bengtsfors kommun med konst och kreativt skapande som verktyg för ungdomars psykiska hälsa.

2020 har Tania genomfört det hälsoprojekt för ungdomar med psykisk ohälsa, som föreningen påbörjade före nyåret. Det projektet resulterade bland annat i ett utställningsmaterial med konst och texter, som i samarbete med ABF Fyrbodal blev en digital utställning som Tania producerade och regisserade.

I samarbete med bland andra föreningen Kulturrepubliken Dalsland deltog Strömmar i Dalsland i kulturarrangemanget Pilgrimspop i Bengtsfors den 27 juni. Tania producerade och regisserade den performance med föreningsmedlemmar som aktörer, vilket blev ett av arrangemangets huvudnummer.

Under hösten 2020 ledde Tania i samarbete med Bengtsfors Bibliotek ett intressant studieprojekt tillsammans med konstnärer och forskare kring ett tabubelagt tema SKIT, en studiecirkel där miljö, politik, hälsa och konst studerades och blev till inspiration för en konstutställning.

Under 2021 har på Tanias initiativ utarbetats projektförslaget ”Tempus Studendi” för utbildade arbetslösa med utländsk och inhemsk härkomst. Under våren har hon som utställningscurator satt upp och genomfört utställningen ”Får vi skita på torget?” med verk av 11 konstnärer på det tema som studerades under hösten -20. Utställningen dokumenterades av Studieförbundet Vuxenskolan.

I årets andra större projekt ansvarade Tania för idé samt film- och konsthistoriskt bakgrundsmaterial i föreningens studiecirkel kring Lars von Triers två filmer inspelade i Dalsland – Dancer in the Dark (1999) och The House that Jack Built (2017).

Under 2021 har Tania arbetat med uppgiften att skapa kontakter för föreningen med möjliga samarbetsparter som kulturhuben Mötesplats Steneby, lokala folketshusföreningar och Leaderavdelningen FRAMTIDSBYGDER Dalsland Årjäng Munkedal. Hon har under året skapat ett kontaktnät för föreningen med lokalt, nationellt och internationellt aktiva konstnärer, skådespelare och dansare inför kommande planerade projekt.

2022 utvecklade Tania tillsammans med föreningsmedlemmar ett återkommande kulturarrangemang med måleri till musik där också lokala musikartister deltog. I samband med Bengtsfors ljusfestival i oktober var hon delaktig i skapandet av en teaterföreställning med sagomotiv som drog en stor publik av såväl vuxna som barn.

Under 2023 har Tania fortsatt med föreningens arrangemang med måleri till musik och hon har samtidigt satsat på improteater som en verksamhet för personlig utveckling. Med dessa två aktiviteter i kombination har Tania utarbetat ett kulturpaket som nu erbjuds konferensarrangörer på bland annat Baldersnäs konferenscenter i Dals Långed. Under sommaren 2023 har Tania utbildat sig inom digital marknadsföring, och där genomför hon en digital studiecirkel under hösten.